Referendum update 2

In de vorige update gaf ik al aan dat het wat ons betreft vast staat dat aan de kant van de gemeente het heel erg fout is gegaan. Of dat al dan niet bewust is geweest laat ik in het midden omdat eventuele kwade opzet vrijwel niet bewijsbaar is. Technisch falen wel.


Mis niets meer en abonneer u op onze nieuwsmail!




Uiteraard dient een dergelijke bewering wel bewezen te worden. Inmiddels heb ik sinds 30 augustus 2018 met meer dan 50 inwoners van Hengelo contact gehad omdat deze aangaven dat het voor hen niet mogelijk was online een ondersteuningsverklaring in te dienen door foutmeldingen anders dan een foute gebruikersnaam of wachtwoord van DigiD.

Deze foutmeldingen laten zich eenvoudig onderverdelen in 3 soorten:

  1. 404 errors 
    Kiesgerechtigde inwoner van Hengelo logt in via DigiD en krijgt vervolgens niet het digitale formulier om in te vullen maar een “pagina kan niet worden gevonden melding”. Hier heb ik meer dan 20 voorbeelden van waarbij dat gebeurde
  2. 503 errors 
    Kiesgerechtigde inwoner van Hengelo logt in via DigiD en krijgt vervolgens een blanco pagina in plaats van het formulier. Ik heb hier inmiddels 15 voorbeelden van.
  3. Certificaat errors
    Het formulier laad niet in omdat de browserbeveiliging de pagina als onveilig aanmerkt omdat de certificaten op de server niet op orde zijn. Dit is reeds in fase 1 bij de gemeente gemeld waarop we kregen te horen dat alleen oude operating systems(Oude Android versies) hier last van hadden. Inmiddels heb ik verschillende voorbeelden met Android 6 en hoger waarbij dezelfde melding online indienen onmogelijk maakte. ook hier heb ik 15 voorbeelden van.

Wij willen dan ook een kopie van her error log van de pagina waar het digitale formulier op stond voor zowel fase 1 als 2 van het referendum verzoek, zodat we een werkelijke indruk krijgen van de omvang van deze problemen.

Overige oneerlijke beperkingen:

Conform de referendum verordening mag iedere kiesgerechtigde een verklaring indienen, dat kunnen meerdere mensen zijn in een huishouden. Echter wanneer 1 van deze personen een verklaring via DigiD indient, logt DigiD dat IP adres en kunnen de overige kiesgerechtigden geen verklaring indienen op deze locatie omdat ze via dezelfde modem het Internet op gaan en dat IP is gelogd aan de zijde van DigiD. Hier heb ik nog 8 additionele voorbeelden van verzameld.

Indien u zelf dergelijke problemen heeft ervaren bij uw pogingen een verklaring in te dienen en dat nog niet bij mij heeft gemeld, hou ik mij aanbevolen. Stuur me een berichtje op afspraak@afvallooshengelo.nl of contacteer mij via de Afvalloos Hengelo Facebook pagina. Kent u mensen die dergelijke problemen ondervonden, verzoek hen dan zich bij ons te melden! Hoe meer voorbeelden we hebben des te sterker onze zaak om deze gang van zaken ongeldig verklaard te krijgen en we een nieuwe poging kunnen ondernemen een referendum over het afvalbeleid mogelijk te maken.